Strona główna na dzień dobry

11 sierpnia 2023

Dwory w Słupi i Wrzosach. Schron bojowy wz. 1939

 Dalszy ciąg inwentaryzacji okolicznych dworków, dworów i pałaców. Nim jednak dojechałem do pierwszego w planach na dziś, zupełnie przypadkowo natrafiłem na ciekawy miejsce. Przy trasie do wsi Lubiec, tuż za Szczercowem natrafiłem na bunkier. A dokładniej na lekki, tradytorowy dwustronny schron nr 5 piechoty, WZ1939. Bo to właśnie przez gminę Szczerców przechodzi szlak polskich umocnień polowych z 1939 r. Tuż obok fajnie zaaranżowany tor crossowy. I jak się okazuje wcale nie trzeba latać po polach uprawnych by się wyszaleć.





 

Słupia

Realizując swój plan dotarłem do pięknego dworu w Słupi, który powstawał w latach 1923-28 i zmieniał bardzo często swoich właścicieli. Od tego czasu kwitł. Aż do zakończenia II Wojny Światowej gdy okoliczne ziemie zostały rozparcelowane a w budynku urządzano kolejno ośrodek kolonijny dla dzieci czy Zakładu Opieki Zdrowotnej. No i popadał w ruinę. Na początku 2011r dwór kupił od skarbu państwa Zbigniew Firek i Dzięki jego inwestycjom i energii, zabytkowy dworek odzyskał urodę z czasów swej największej świetności. Dziś znajduje się tam hotel, restauracja, SPA. Prezentuje się okazale.




Wrzosy

Drugim przystankiem był dwór we Wrzosach w gminie Drużbice. Schowany mocno w lesie, z dala od ciekawskich. Historia dworu sięga 1920 roku gdy rodzina Podczaskich wybudowała go w obszarze folwarku: 3 ha parku, w lesie ze stawem. Dziś widać, że nowi właściciele odrestaurowują go starannie. Magiczne miejsce.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Napisz co o tym myślisz.

Z wizytą u Marii Konopnickiej

 Dzisiejsza przejażdżka była raczej testem nowego sprzętu ale nie marnowałem czasu. Wybrałem gminne dróżki by poszukać ciekawych miejsc. A t...