Strona główna na dzień dobry

14 lipca 2021

Pożary i zamek Gripsholm

Ten dzień poświęciłem na zwiedzanie okolicznych atrakcji. Zacząłem od prywatnego muzeum pożarnictwa Brandkårsmuseet w Åby. Zajechałem po południu, w chwili zamykania obiektu. Gdy jednak powiedziałem, że przyjechałem tu specjalnie z Polski obsługa otworzyła muzeum a na koniec otrzymałem kilka firmowych suwenirów. Miłe to było.

W muzeum znaleźć można wszystko co dotyczy pożarnictwa, od narzędzi, ubrań i sprzętu z różnych epok i działań. Wozy ciągnięte ręcznie i przez konie aż po dzisiejsze pojazdy silnikowe. Zobaczyć można wyposażenie osobiste straży pożarnej i pogotowia ratunkowego, umundurowanie, sprzęt ochronny, narzędzia.

Fajnie zaprezentowano ewolucję gaśnic - od wiader, ręcznych pompek do wiader, gaśnic miotanych do współczesnych gaśnic.

Pojazdy silnikowe straży pożarnej są reprezentowane od 1908 r. Mogłem zobaczyć pierwszy wóz strażacki Dürkopp straży pożarnej Norrköping, który został przerobiony z samochodu osobowego na wóz strażacki. Muzeum czynne jest tylko w sezonie letnim.








Kolejny przystanek to Mariefred - niewielkie miasteczko w środkowo-wschodniej Szwecji, położone nad brzegiem malowniczego jeziora Mälaren. Najcenniejszym zabytkiem jest tu usytuowany na owalnej wyspie renesansowy Zamek Gripsholm. Fundatorem twierdzy był słynny szwedzki rycerz Bo Jonsson Grip. W XVI wieku twierdzę przejął ówczesny król Szwecji - Gustaw I Waza i polecił przebudować zamek w imponująca renesansową rezydencję królewską. Całość zaś otoczono malowniczym parkiem krajobrazowym. W 1566 roku na zamku urodził się przyszły król Polski i Szwedzki - Zygmunt III Waza. Obecnie w pełni odrestaurowany zamek udostępniony jest dla zwiedzających i stanowi jedną z ciekawszych atrakcji Mariefred i regionu. 
Zamek jest również tytułowym bohaterem powieści Kurta Tucholsky'ego i jej ekranizacji pt. "Zamek Gripsholm".

 



W Mariefred znajduje się również parowozownia kolei wąskotorowej a kolejka kursuje na turystycznej trasie z Mariefred do Taxinge-Näsby. Linię obsługują lokomotywy z wagonami z siedmiu szwedzkich linii kolejowych. Najstarsza lokomotywa pochodzi z 1889 roku. Stowarzyszenie, które dba o linię i eksponaty posiada nawet lokomotywę wyprodukowaną w Związku Radzieckim z 1974 roku. Stacja w Mariefred została otwarta w 1895 roku dla linii kolejowej Norra Södermanlands Järnväg. Jest to największa stacja na trasie z pokaźnym budynkiem, w której piętro zajmował kiedyś zawiadowca stacji. Obecnie góra służy pracownikom kolei, a na dole znajduje się poczekalnia, w której urządzono niewielkie muzeum oraz kasę biletową.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Napisz co o tym myślisz.

Z wizytą u Marii Konopnickiej

 Dzisiejsza przejażdżka była raczej testem nowego sprzętu ale nie marnowałem czasu. Wybrałem gminne dróżki by poszukać ciekawych miejsc. A t...