Strona główna na dzień dobry

13 października 2019

Wiatrak w Kocilewie i Ożarów

Piękny słoneczny weekend pozwolił mi na krótkie wycieczki i nie przeszkodził na udział w wyborach.

Przy okazji moja Integra krótko świętowała swoje urodziny - 30000km przebiegu.

Ciekawą wycieczką był wypad do Kocilewa i dalej do Ożarowa.

Wiatrak w Kocilewie koło Ożarowa, wybudowany został przez rodzinę Kowalskich w 1914 roku. Po roku 1945 wiatrak jako obiekt będący przedsięwzięciem prywatnym był beee dla władzy ludowej i Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej w Łodzi zakazało przemiału zboża na mąkę. Henryk Kowalski stał się ostatnim młynarzem w Ożarowie. Nieużywany młyn popadał w coraz większą ruinę....

Od jesieni 1999 roku rozpoczęły się prace nad rekonstrukcją. Obecnie wiatrak jest zadaszony, oszalowany, a także wstawione są wszystkie elementy mechanizmu m.in. nowy wał wraz z osadzonym na nim kołem palecznym. Zamontowano również potężne skrzydła. Wiatrak po rekonstrukcji pod koniec 2006 roku został udostępniony zwiedzającym.

Kilometr dalej, w Ożarowie znajduje się Muzeum Wnętrz Dworskich. Piękne miejsce, które warto zwiedzić z audio-przewodnikiem.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Napisz co o tym myślisz.

Z wizytą u Marii Konopnickiej

 Dzisiejsza przejażdżka była raczej testem nowego sprzętu ale nie marnowałem czasu. Wybrałem gminne dróżki by poszukać ciekawych miejsc. A t...