Strona główna na dzień dobry

23 sierpnia 2020

Dywizjon 303

 Miłość żąda ofiary a historia pamięci. Muzeum 303 im. ppłk pil. Jana Zumbacha, jedyne takie muzeum Dywizjonu 303 w miejscowości Napoleon trafione przeze mnie zupełnie przypadkiem w trakcie podróży. Jechałem akurat gminną dróżka, ot tak, po prostu, gdy zauważyłem przy tejże drodze statecznik samolotu ze strzałką kierującą do Muzeum Dywizjonu 303. Mato! Tutaj? Rzut beretem ode mnie? A ja nic nie wiem? Zawróciłem, dojechałem i dech mi zaparło.

Muzeum to cały kompleks, razem z lotniskiem, restauracją, drewnianymi domkami do wynajęcia i infrastrukturą. Na lotnisku kilka "współczesnych" maszyn. Sale wystawowe znajdują się w budynku głównym. Obok stoi barak pilotów z wyposażeniem. Cały barak i jego wnętrze to rekwizyty z planu filmowego "Dywizjon 303. Historia prawdziwa".

Całe przedsięwzięcie związane z powstaniem muzeum i ekspozycji zostało sfinansowana przez pana Tomasza Kajkowskiego, byłego żołnierza 1 Pułku Specjalnego Komandosów z Lublińca. Zbiory i ekspozycja główna poświęcona jest w szczególności Polskim pilotom z okresu Bitwy o Anglię.

W Muzeum udało się zgromadzić pamiątki po polskich pilotach, przekazane między innymi przez ich rodziny (m.in. patrona Muzeum Jana Zumbacha).














Jan Zumbach (1915-1986) był od 1938 r. pilotem 111 eskadry myśliwskiej. We wrześniu 1939 r. przedostał się do Anglii i brał udział w walkach w dywizjonie 303. Został odznaczony m.in. Krzyżem Srebrnym Orderu Virtuti Militari, czterokrotnie Krzyżem Walecznych, dwukrotnie Medalem Lotniczym, dwukrotnie brytyjskim Zaszczytnym Krzyżem Lotniczym i wieloma innymi. Po II wojnie światowej był najemnikiem w wielu konfliktach w Afryce. Zmarł w niewyjaśnionych okolicznościach we Francji. Pochowano go w Warszawie na Cmentarzu Wojskowym na Powązkach.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Napisz co o tym myślisz.

Z wizytą u Marii Konopnickiej

 Dzisiejsza przejażdżka była raczej testem nowego sprzętu ale nie marnowałem czasu. Wybrałem gminne dróżki by poszukać ciekawych miejsc. A t...